Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (Криворізький регіон) інформує
Національна стратегія доходів до 2030 року - удосконалення процесів організації та проведення документальних і фактичних перевірок
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Національною стратегією доходів до 2030 року, що затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1218-р (далі – Стратегія), передбачено удосконалення процесів організації та проведення документальних і фактичних перевірок (розділ 4.2.2(b).
Одним із пріоритетів у цьому напрямі є цифрова трансформація основних процесів контрольно-перевірочної роботи та застосування новітніх підходів до її проведення, де ключовим заходом є запровадження в діяльність органів ДПС процедури електронного аудиту («Е-аудит»).
Отже, Стратегією, зокрема, передбачено впровадження ІТ-рішень для обробки даних SAF-T UA для великих платників податків та запуск у використання системи «Е-аудит».
На сьогодні з метою доопрацювання та усунення недоліків стосовно формування та подання платниками податків стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) ДПС на постійній основі проводиться робота з розробником щодо модернізації версії V2.0, зокрема складено Детальний технічний опис елементів SAF-T UA V2.0_2 (1). Оновлену версію стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) V2.0_2 (1) розміщено на вебпорталі ДПС, про що направлено повідомлення в електронні кабінети великих платників податків.
До того ж проводиться аналіз та вивчення демо-версії системи електронного аудиту «Е-аудит» (наразі розміщена не на тестовому середовищі ДПС).
Водночас удосконалення системи співпраці та інформаційного обміну між платниками податків та органами державної влади, забезпечення впровадження новітніх процесів цифрових технологій, роз’яснення порядку формування та подання стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), впровадження концепції електронного аудиту, ДПС повідомлено про можливість укладання Меморандуму з великими платниками податків про участь в експерименті із запровадження процедури (е-аудит) шляхом надсилання відповідних повідомлень до електронних кабінетів великих платників податків.
Протягом 2024 ДПС заключено/пролонговано 24 Меморандуми про участь в експерименті із запровадження процедури «е-аудит» з великими платниками податків, які надали згоду сформувати та надіслати стандартний аудиторський файл (SAF-T UA) до ДПС для його тестової обробки, та проведено з ними онлайн-зустрічі.
Звертаємо увагу, що для зручності платників податків на вебпорталі ДПС створено банер «SAF-T UA», в якому інформацію структуровано за такими розділами: «Нормативно-правові акти; Презентація; Повідомлення; XSD (визначена схема для стандартного аудиторського файлу SAF-T UA); Контакти; Меморандум про участь в експерименті із запровадження процедури (е-аудит)». Ознайомитися із зазначеною інформацією є можливість за посиланням: https://tax.gov.ua/baneryi/saf-t-ua.
Руслан Кравченко обговорив з представниками EU4PFM результати впровадження податкових реформ
Голова Державної податкової служби України Руслан Кравченко зустрівся з експертами проєкту EU4PFM. ДПС разом з європейськими колегами працюють над тим, щоб система податкового адміністрування України була більш прозорою та ефективною.
З ключовим міжнародним експертом проєкту EU4PFM з питань оподаткування Паулюсом Маяускасом обговорили результати виконання проєкту «Програма підтримки управління державними фінансами в Україні (EU4PFM): компоненти 1, 3 і 4» та стан впровадження реформ.
Податкова активно впроваджує Національну стратегію доходів до 2030 року і підтримка EU4PFM відіграє важливу роль у цьому процесі.
За підтримки EU4PFM тільки останнім часом для ДПС було розроблено:
- програмне забезпечення для аналізу ризиків у трансфертному ціноутворенні;
- модулі обробки зовнішніх запитів та аналітичної обробки даних;
- підсистему «Універсальний каталог-класифікатор товарів».
«Вдячний експертам проєкту за допомогу в підготовці проведення скринінгової двосторонньої зустрічі Європейської Комісії та України щодо переговорного розділу 16 «Оподаткування», – сказав Руслан Кравченко.
Ще одне важливе питання зустрічі – ІТ-рішення для електронного аудиту (Е-аудит). Це один із ключових напрямів нашої співпраці з EU4PFM, який має запровадити реальні зміни у податковому контролі.
Проєкт EU4PFM допомагає ДПС із гармонізацією національного законодавства з ЄС в контексті євроінтеграції.
У рамках зустрічі представники ДПС та EU4PFM обговорили питання імплементації актів ЄС у законодавство України.
Говорили, зокрема, про систему обміну інформацією про ПДВ (VIES), відшкодування ПДВ для нерезидентів, систему контролю руху та контролю акцизних товарів (EMCS), адміністративне співробітництво тощо.
Експерти EU4PFM акцентували увагу на тих нормах, які потребують удосконалення, можливих ризиках, які можуть виникнути при впровадженні окремих норм, та способах їх вирішення з урахуванням міжнародної практики.
У ДПС подякували експертам EU4PFM за підтримку та консультативну допомогу при впровадженні рекомендацій ЄС.
Щодо відображення в Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за звітний (податковий) 2024 рік мінімального податкового зобов’язання
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу на наступне.
Пунктом 74 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено, що при визначенні мінімального податкового зобов’язання в період з 01 січня 2024 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», сума мінімального податкового зобов’язання, визначена відповідно до підпунктів 381.1.1, 381.1.2 статті 381 Кодексу, не може становити менше 700 гривень з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, – 1400 гривень з 1 гектара.
У проєкті наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Змін до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств» додаток МПЗ-З до рядка 02 МПЗ-З додатка МПЗ до рядка 06.2 МПЗ Декларації викладено в новій редакції, з урахуванням вимог пункту 74 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.
Додаток МПЗ-З Декларації передбачає оновлений Розрахунок мінімального податкового зобов’язання, який складається платниками податку – власниками, орендарями, користувачами на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, та розраховується щодо кожної земельної ділянки. При визначенні платником мінімального податкового зобов’язання в період з 01 січня 2024 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, сума мінімального податкового зобов’язання має розраховуватися відповідно до підпунктів 381.1.1, 381.1.2 статті 381 Кодексу і не може становити менше 700 гривень з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, – 1400 гривень з 1 гектара.
Звертаємо увагу, що платники податку на прибуток підприємств мають розрахувати за результатами діяльності за 2024 рік і задекларувати мінімальне податкове зобов’язання в додатку МПЗ чинної форми Декларації. У графах 3 – 5 таблиці 1 і таблиці 2 додатка МПЗ-З до рядка 02 МПЗ-З додатка МПЗ Декларації – платники відображають відповідні показники: «НГОд/НГО», «M», «S» – для розрахунку згідно з підпунктами 381.1.1, 381.1.2 статті 381 Кодексу сум мінімального податкового зобов’язання щодо кожної земельної ділянки. З метою дотримання вимог пункту 74 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу платник додатково здійснює обрахунок мінімального допустимого значення суми мінімального податкового зобов’язання щодо кожної земельної ділянки (не менше 700 гривень з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, – 1400 гривень з 1 гектара). У графі 6 додатка МПЗ-З Декларації відображається сума мінімального податкового зобов’язання, що має найбільше значення (або за розрахунком згідно зі статтею 381 Кодексу, або відповідно до пункту 74 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу).
Для розрахунку мінімального податкового зобов’язання застосовується коефіцієнт «К», який становить 0,05 згідно з підпунктами 381.1.1, 381.1.2 пункту 381.1 статті 381 Кодексу.
Слід враховувати, що для розрахунку мінімального податкового зобов’язання коефіцієнт «К» тимчасово застосовується зі значенням:
0,04 – за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки (пункт 67 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу);
0,057 – з податкового (звітного) 2025 року та за наступні роки, закінчуючи роком, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан (пункт 671 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу).
Отже, за податковий (звітний) 2024 рік застосовується коефіцієнт «К» – 0,05.
Сумарне значення суми мінімального податкового зобов’язання переноситься до рядка 02 МПЗ-З додатка МПЗ до рядка 06.2 МПЗ Декларації.
Крім цього, до Декларації платники податку можуть подати доповнення, із наданням відповідних пояснень щодо розрахунку мінімального податкового зобов’язання.
Після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України та набрання чинності наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження Змін до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств» – платники податку матимуть змогу подати уточнюючу Декларацію за оновленою формою, за звітний (податковий) період – 2024 рік, із відображенням у додатку МПЗ-З деталізованих показників розрахунку мінімального податкового зобов’язання, з урахуванням положень пункту 74 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу.
Повідомляємо, що в разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання у звітних (податкових) періодах, які припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 Кодексу, та пені (підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу).
Хто та в яких випадках подає податкову декларацію про майновий стан і доходи?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що з 01.01.2025 розпочалось декларування доходів, отриманих фізичними особами у 2024 році.
Нагадуємо, що відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Усі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом.
Основні випадки подання податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – Декларація):
- отримання окремих видів доходів, що не підлягають оподаткуванню при виплаті, але не звільнених від оподаткування (п.п.168.1.3 п.168.1 ст.168 Податкового кодексу України (далі – ПКУ));
- отримання доходів від особи, яка не є податковим агентом (від інших фізичних осіб (резидентів або нерезидентів)) (п.п.168.2.1 п.168.2 ст.168 ПКУ);
- іноземні доходи (п.п.170.11.1 п.170.11 ст.170 ПКУ);
- для отримання податкової знижки (ст.166 ПКУ).
Зобов’язані подавати Декларацію також:
- фізичні особи, які отримують доходи від підприємницької діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування (ст.177 ПКУ);
- фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність (ст.178 ПКУ);
- іноземці, які за результатами звітного року набули статус резидента України мають відобразити доходи з джерелом їх походження в Україні та іноземні доходи (п.п.170.10.4 п.170.10 ст.170 ПКУ);
- платники податку на доходи фізичних осіб – резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду (п.179.3 с.179 ПКУ).
Дніпропетровщина: платники частини чистого прибутку поповнили місцеві бюджети на понад 2,9 млн гривень
Протягом двох місяців 2025 року до місцевих бюджетів Дніпропетровщини платники частини чистого прибутку спрямували понад 2,9 млн гривень. Це у порівнянні з січнем – лютим 2024 року на понад 1,6 млн грн більше, темп росту складає 226,7 відсотків.
Повідомляємо, враховуючи те, що частина чистого прибутку (доходу) сплачується наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності, тобто базовим податковим (звітним) періодом для нарахування та сплати цього платежу є календарний квартал, а для розрахунку авансового внеску платник податку повинен враховувати значення об’єкта оподаткування податкового (звітного) року, то авансовий внесок при нарахуванні та сплаті частини чистого прибутку (доходу) за підсумками звітного кварталу, півріччя, трьох кварталів поточного року розраховується зі всієї суми частини чистого прибутку (доходу), що підлягає виплаті.
Разом з цим, у разі якщо на момент сплати частини чистого прибутку (доходу) за IV квартал звітного року подана декларація з податку на прибуток за такий рік та погашені зобов’язання, нараховані у такій декларації, авансові внески нараховуються на суму перевищення частини чистого прибутку, шо підлягає виплаті за IV квартал звітного року, над значенням об’єкта оподаткування податком на прибуток за такий рік, поділеному на 12 та помноженому на 3 (пропорційно кількості місяців, за які виплачується частина чистого прибутку (доходу)).
Щодо отримання фізичною особою відомостей з ДРФО про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що фізична особа може отримати інформацію про відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків (далі – відомості з ДРФО) особисто або через представника шляхом подання заяви щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела/суми нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору (форма № 10ДР, додаток 14 до Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822, із змінами та доповненнями (далі – Положення № 822)) до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу.
Отримати відомості з ДРФО можна в один із таких способів:
- в паперовій формі – шляхом звернення особисто або через представника до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу відповідно до вимог розділу Х Положення № 822;
- в електронній формі – шляхом надсилання запиту через мобільний додаток «Моя податкова» (застосунок «Моя податкова» в App Store або Google Play) або засобами інформаційно-комунікаційної системи «Електронний кабінет» (cabinet.tax.gov.ua), або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг «Портал Дія» (diia.gov.ua).
Починаючи з 1 кварталу 1998 року відомості про доходи в електронній формі надаються за будь-які п’ять років до 01.01.2021 – поквартально, з 01.01.2021 – помісячно. Відомості за останній звітний період (місяць) надаються через 25 днів після його закінчення.
Зміни до спеціалізованого клієнтського програмного забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності»
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що оновлено спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності» до версії 1.33.3.0 станом на 25.02.2025 (Даний комплект програмного забезпечення включає в себе зміни та доповнення з 30.12.2024 року по 25.02.2025 року включно та встановлюється тільки на релізи Системи версії 1.33.*, при цьому всі персональні довідники та налаштування користувача залишаються незмінними.)
Перелік змін та доповнень (версія 1.33.3.0) (станом на 25.02.2025):
Додано нові версії документів:
У зв’язку з введенням в дію наказу Міністерства фінансів України від 24 січня 2025 року № 39 зі змінами, які внесені наказом Міністерства фінансів України від 30 січня 2025 року № 53:
F1319104 - Запит щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суми нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору (в електронному вигляді);
F1419104 - Відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суми нарахованого доходу, нарахованого (перерахованого) податку та військового збору (відповідь на запит в електронному вигляді).
F/J 1490506 - Повідомлення щодо допущених помилок у відомостях про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору за формою 4ДФ.
J1602105 - Запит на отримання інформації з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суми доходів, нарахованих фізичній особі, та/або суми доходів, отриманих самозайнятими особами, а також суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи;
J1602703 - Запит на отримання інформації з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми доходів, нарахованих фізичній особі податковим агентом, та/або суми доходів, отриманих самозайнятими особами, а також суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи;
J1603504 - Запит на отримання інформації з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суми доходів, отриманих фізичними особами від податкових агентів, та/або суми доходів, отриманих самозайнятими особами, а також суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи;
J1603803 - Запит на отримання інформації з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про податкового агента та суму доходу, нарахованого та виплаченого фізичній особі податковим агентом, суму нарахованих та сплачених (перерахованих) податків з доходів фізичних осіб та/або суму доходу, отриманого самозайнятою особою, а також суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи;
J1702105 - Відповідь на запит. Відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суми доходів, нарахованих фізичній особі податковим агентом, та/або суму доходів, отриманих самозайнятою особою, розмір утриманого податку з доходів фізичних осіб, а також загальну суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи;
J1702703 - Відповідь на запит. Відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми доходів, нарахованих фізичній особі податковим агентом, та/або суми доходів, отриманих самозайнятими особами, а також суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи;
J1703504 - Відповідь на запит. Відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про податкового агента та суму доходу, нарахованого та виплаченого фізичній особі податковим агентом, суму нарахованих та сплачених (перерахованих) податків з доходів фізичних осіб та/або суму доходу, отриманого самозайнятою особою, а також суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи;
J1703803 - Відповідь на запит. Відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про суми доходів, нарахованих фізичній особі податковим агентом, та/або суми доходів, отриманих самозайнятими особами, а також суму річного доходу, задекларованого фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи.
- Розширення електронних сервісів:
F/J 1340102 - Звернення на отримання індивідуальної податкової консультації через Електронний кабінет.
- У відповідності до форм, які опубліковано на сайті Державної служби статистики України:
S0400123 - № 1-підприємництво (річна) Структурне обстеження підприємства;
S0401006 - № 2-підприємництво (річна) Структурне обстеження підприємства;
S0403516 - № 1П-НПП (річна) Звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції;
S0702103 - № 1-ЗЕЗ (буд) (річна) Розширений звіт про експорт – імпорт послуг з будівництва;
S1001506 - № 2-ОЗ ІНВ (річна) Звіт про наявність і рух необоротних активів, амортизацію та капітальні інвестиції;
S1100115 - № 1-екологічні витрати (річна) Звіт про витрати на охорону навколишнього природного середовища;
S1100917 - № 2-ТП (повітря)(річна) Звіт про викиди забруднюючих речовин і парникових газів в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів;
S1101017 - № 3-лг (річна) Звіт про відтворення та захист лісів;
S1101214 - № 1-відходи (річна) Звіт про відходи;
S1500118 - № 3-наука. Звіт про здійснення наукових досліджень і розробок;
S1600317 - № 2-тр (річна) Звіт про роботу автотранспорту;
S1901115 - № 11-мтп (річна) Звіт про постачання та використання енергії;
S1904417 - № 4-мтп (річна) Звіт про використання та запаси палива;
S2500703 - № 2-інновація (один раз на два роки) Обстеження інноваційної діяльності підприємства за період 2022-2024 років;
S2600319 - № 1-КЗР (річна) Звіт про діяльність колективного засобу розміщування;
S2702118 - № 50-сг (річна) Звіт про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств;
S2702216 - № 2-ферм (річна) Звіт про витрати на виробництво продукції (робіт, послуг) сільського господарства.
Деклараційна кампанія 2025: визначення податкових зобов’язань з військового збору
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу платників.
З 01 січня 2025 року розпочалася кампанія декларування, за якою окремі категорії фізичних осіб зобов’язані подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація) та визначити податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб (далі – податок) і військового збору, та/або мають право подати податкову декларацію для отримання податкової знижки.
Звертаємо увагу, що Законом України від 10 жовтня 2024 року № 4015-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» (далі – Закон України № 4015), який набрав чинності з 01.12.2024, змінено ставку військового збору на 5 відсотків.
Водночас, уточнення порядку сплати військового збору регламентовано Законом України від 04 грудня 2024 року № 4113-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон України № 4113), який набрав чинності з 01.01.2025, крім окремих положень, що стосуються уточнення порядку сплати військового збору, які набирають чинності з дня, наступного за днем опублікування Закону України № 4113, та застосовуються до періодів з дня набрання чинності Закону України № 4015, тобто з 1 грудня 2024 року.
Законом України № 4113 п. 16 прим.1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (далі – ПКУ) доповнено підпунктом 1.16, яким передбачено, що річне податкове зобов’язання з військового збору з доходів платників, визначених п. 162.1 ст. 162 ПКУ, що включаються до складу загального річного оподатковуваного доходу за 2024 звітний (податковий) рік та остаточний розрахунок податкових зобов’язань щодо яких проводиться в поданій річній податковій декларації, у тому числі з іноземних доходів, визначається за ставкою військового збору у розмірі 1,5 відсотка (крім випадків, передбачених абзацом третім п.п. 1.16 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ).
Абзацом третім п.п. 1.16 п. 16і підрозділу 10 розділу XX ПКУ встановлено, що сума доходу від операцій з майном, доходу у вигляді вартості успадкованого чи отриманого у дарунок майна, що підлягає оподаткуванню згідно з положеннями розділу IV ПКУ, отримана платником податків після набрання чинності Законом України № 4015 (тобто протягом грудня 2024 року), оподатковується військовим збором за ставкою у розмірі 5 відсотків незалежно від зазначення таких доходів у річній податковій декларації за 2024 рік.
Ставка військового збору у розмірі 5 відсотків застосовується до доходів, що включаються до складу загального річного оподатковуваного доходу та остаточний розрахунок податкових зобов'язань щодо яких проводиться в поданій річній податковій декларації, нараховані (виплачені) платникам податків починаючи з 1 січня 2025 року (абзац другий п.п. 1.16 п. 16 прим.1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ).
Отже, для фізичних осіб – платників податку, які відповідно до вимог розділу IV ПКУ зобов’язані подати податкову декларацію та визначити податкові зобов’язання за результатами звітного податкового року застосовують ставку військового збору у розмірі 1,5 відсотка, крім сум доходу від операцій з майном, доходу у вигляді вартості успадкованого чи отриманого у дарунок майна, що підлягає оподаткуванню згідно з положеннями розділу IV ПКУ, що були отримані протягом грудня 2024 року та які підлягають оподаткуванню військовим збором за ставкою 5 відсотків.
Також слід зазначити, що Законом України № 4045 внесені зміни до п. 172.4 ст. 172, п. 173.4 ст. 173, п. 174.4 ст. 174 ПКУ, якими передбачено, що нотаріус, суб'єкт господарювання, який надає послуги з укладення біржових угод з купівлі-продажу транспортних засобів, а також органи, у присутності посадових осіб яких між фізичними особами здійснюються укладення та оформлення договорів купівлі-продажу (міни, поставки) транспортних засобів, інформацію, передбачену вищезазначеними пунктами ПКУ подають до контролюючого органу щомісячно в порядку, встановленому розділом IV ПКУ для податкового розрахунку, подання якого передбачено п.п. «б» п. 176.2 ст. 176 ПКУ.
Звертаємо увагу, що випадки, за якими податкова декларація не подається встановлено п. 179.2 ст. 179 ПКУ. Водночас, у разі якщо платник податку зобов’язаний подавати податкову декларацію відповідно до інших положень ПКУ, то в ній поряд з іншими доходами зазначаються доходи, передбачені п. 179.2 ст. 179 ПКУ (абзац 7 п. 179.2 ст. 179 ПКУ).
Форма податкової декларації затверджена наказом Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859 «Про затвердження Змін до форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 жовтня 2015 року за № 1298/27743, зі змінами та доповненнями.
Понад 3,3 млрд грн ПДВ – внесок платників Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету
Протягом січня – лютого поточного року загальний фонд держбюджету отримав від платників Дніпропетровщини майже 3 372,7 млн грн податку на додану вартість (ПДВ). Надходження виросли порівняно з січнем – лютим 2024 року на понад 787,6 млн грн, або на 30,5 відсотків.
Звертаємо увагу, що платником ПДВ в обов’язковому порядку має бути зареєстрована особа – управитель майна для ведення окремого податкового обліку ПДВ щодо господарських операцій, пов’язаних з використанням майна, що отримане в управління за договорами управління майном (крім договорів щодо операцій, визначених у другому реченні абзацу другого п.п. 5 п. 180.1 ст. 180 Податкового кодексу України (далі – ПКУ)), у разі якщо загальна сума від здійснення операцій (пов’язаних з використанням майна) з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розд. V ПКУ, у тому числі операцій з постачання товарів/послуг з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі (зокрема, але не виключно шляхом встановлення спеціального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи інших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000000 гривень (без урахування ПДВ).
Щодо відображення в Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за звітний (податковий) 2024 рік авансового внеску за кожне місце роздрібної торгівлі пальним
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Пунктом 137.12 статті 137 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) визначено, що платники податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, зобов’язані сплачувати авансові внески з податку на прибуток підприємств за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо якого внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального станом на перше число поточного місяця. Авансові внески та податок на прибуток підприємств, що підлягає сплаті до бюджету платниками податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, визначаються у порядку, передбаченому пунктом 141.14 статті 141 Кодексу.
Особливості оподаткування діяльності з роздрібної торгівлі пальним встановлено в пункті 141.14 статті 141 Кодексу.
Зокрема, платники податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, сплачують щомісяця не пізніше двадцятого числа поточного місяця авансовий внесок з податку на прибуток підприємств за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, інформація щодо якого внесена до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального станом на перше число поточного місяця:
для місця роздрібної торгівлі пальним, на якому здійснюється реалізація виключно скрапленого газу, – у розмірі 30 тисяч гривень за кожне місце;
для місця роздрібної торгівлі пальним, на якому здійснюється реалізація кількох видів пального і при цьому частка реалізації скрапленого газу в літрах, приведених до температури 15° C у загальному обсязі реалізованого протягом попереднього місяця пального, становить 50 і більше відсотків, – у розмірі 45 тисяч гривень за кожне місце.
у розмірі 60 тисяч гривень за кожне інше місце, крім випадків, зазначених вище.
Згідно з положеннями підпункту 141.14.3 пункту 141.14 статті 141 Кодексу сплачена протягом звітного (податкового) періоду сума авансових внесків з податку на прибуток підприємств зменшує податкові зобов’язання з податку на прибуток підприємств, розраховані за результатами такого звітного (податкового) періоду за базовою (основною) ставкою, визначеною статтею 136 Кодексу, у сумі, що не перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання за такий податковий (звітний) період.
Грошове зобов’язання у вигляді авансового внеску з податку на прибуток підприємств вважається узгодженим у момент виникнення такого зобов’язання, який визначається за календарною датою, встановленою підпунктом 141.14.1 пункту 141.14 статті 141 Кодексу для граничного строку сплати авансового внеску з податку на прибуток підприємств до відповідного бюджету (підпункт 141.14.4 пункту 141.14 статті 141 Кодексу).
Враховуючи зазначене, за результатами діяльності за 2024 рік платники податку на прибуток підприємств складають Податкову декларацію з податку на прибуток підприємств, форму якої затверджено наказом Міністерством фінансів України від 20.10.2015 № 897 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 20.02.2023 № 101) (далі – Декларація), із використанням чинної форми Декларації. Платники податку, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, мають право відповідно до підпункту 141.14.3 пункту 141.14 статті 141 Кодексу зменшити податкові зобов’язання з податку на прибуток підприємств за звітний (податковий) 2024 рік, з урахуванням сплачених у грудні 2024 року авансових внесків за місця роздрібної торгівлі пальним.
У зв’язку з цим рекомендуємо платникам, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, відобразити в рядку 16.5 додатка ЗП до рядка 16 ЗП Декларації суму сплаченого за грудень 2024 року авансового внеску з податку на прибуток підприємств, розрахованого за базовою (основною) ставкою, визначеною в статті 136 Кодексу, у сумі, що не перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання за звітний (податковий) 2024 рік, і врахувати таке зменшення в рядку 16 ЗП Декларації.
Крім цього, до Декларації платники податку можуть подати доповнення, із наданням відповідних пояснень щодо розрахунку авансового внеску за кожне місце роздрібної торгівлі пальним та врахування сплачених авансових внесків у зменшення суми податку.
Після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України та набрання чинності наказом платники податку матимуть змогу подати уточнюючу Декларацію за оновленою формою, за звітний (податковий) період – 2024 рік, із відображенням нарахувань авансових внесків у рядку 26 ЩАВ Декларації та із відповідним, згідно з підпунктом 141.14.2 пункту 141.14 статті 141 Кодексу, заповненням розрахунку авансового внеску за кожне місце роздрібної торгівлі пальним у додатку ЩАВ до такої Декларації (рядок 26 ЩАВ).
Система управління комплаєнс-ризиками – допомога платникам у виконанні податкових зобов’язань
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Визначено три основні категорії заходів впливу у системі управління комплаєнс-ризиками:
- профілактичні: включають в себе навчання щодо дотримання законодавства та нагадування про майбутні терміни подачі документів;
- допоміжні: включають надання платникам податків у певній галузі інформації про типові помилки у звітності;
- реактивні: включають проведення контрольно-перевірочних заходів, заходів з погашення податкового боргу.
Запровадження системи управління ризиком дотримання податкового законодавства дасть змогу:
- допомогти платникам податків уникнути найбільш поширених помилок під час заповнення податкової звітності, сплати податків у майбутньому тощо;
- максимально спростити подання податкової звітності й сплату податків;
- мінімізувати ризики недотримання платниками вимог податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС;
- запровадити механізм комплаєнсу від державної реєстрації платника податків до системи відслідковування ризиків у ДПС і кінцевого результату – сплати податків і зборів до бюджетів усіх рівнів;
- забезпечити належне надходження доходів і зборів, контроль за справлянням яких закріплено за ДПС, мінімізувати недонадходження доходів і зборів відповідно до ідентифікованих податкових ризиків.
ДПС: ключові результати виконання Національної стратегії доходів у 2024 році
Державна податкова служба України у рамках виконання Національної стратегії доходів до 2030 року впроваджує заходи з підвищення ефективності та прозорості податкового адміністрування, рівня дотримання податкового законодавства платниками податків, відповідності європейським стандартам.
Податкові реформи та цифровізація
- У липні 2024 року започатковано експеримент щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі.
- Для оптимізації аудиту та зменшення навантаження на платників розробляється ІТ-рішення для впровадження ІКС «Е-аудит» та обробки SAF-T UA, що в подальшому дозволить скоротити час перевірок і покращити аналітику ДПС.
- Запроваджено інформаційно-комунікаційну систему «Автоматизована система роботи з великими масивами даних для проведення аналізу ризиків з трансфертного ціноутворення» (ІКС BigData TP) для обробки та аналізу великих масивів інформації в електронному вигляді, автоматизації процедур контролю. Цей інструмент дозволяє аналізувати ризики, підвищити швидкість, точність та ефективність результатів контролю за трансфертним ціноутворенням, знизити вплив «людського фактору».
- Україна приєдналася до міжнародного автоматичного обміну податковою інформацією (CRS), що сприяє прозорості та боротьбі з ухиленням від сплати податків.
ДПС у 2024 році успішно пройшла оцінювання Глобального форуму ОЕСР щодо конфіденційності та захисту даних, ставши рівноправним партнером у глобальному обміні податковою інформацією. Міжнародна система об’єднує понад 100 країн (зокрема усіх держав – членів Європейського Союзу).
Перший обмін фінансовими даними за CRS відбувся восени 2024 року. Інформація, отримана в рамках цього обміну, є важливим інструментом для боротьби з ухиленням від сплати податків та мобілізації податкових надходжень.
Контроль за обігом підакцизних товарів
ДПС впроваджує сучасні технології контролю за обігом підакцизних товарів, як того вимагають директиви ЄС. Удосконалюється Система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, що відстежує переміщення пального та спирту етилового й сплату акцизного податку.
Організаційні зміни та міжнародна інтеграція
- Відбувається цифровізація ключових сервісів, автоматизація обробки податкової звітності та удосконалення Електронного кабінету. Це дозволяє отримувати послуги онлайн.
- Україна активно співпрацює з міжнародними партнерами у сфері оподаткування, що сприяє гармонізації податкової системи з нормами ЄС та забезпечує дотримання міжнародних стандартів податкової прозорості.
Запровадження Національної стратегії доходів до 2030 року – крок у напрямі економічного зростання та інтеграції України до європейського ринку. Запровадження нових підходів до контролю та адміністрування податків дозволяє не лише збільшити надходження до бюджету, а й створити більш комфортні умови для ведення бізнесу та інвестування в Україну.
ДПС продовжує роботу над удосконаленням податкового адміністрування та посиленням довіри до податкової системи.
Єдиний податок: від юридичних осіб до місцевих бюджетів Дніпропетровщини надійшло понад 179,7 млн гривень
Протягом двох місяців 2025 року до місцевих бюджетів Дніпропетровської області юридичні особи – платники єдиного податку спрямували понад 179,7 млн гривень. Це у порівнянні з січнем – лютим минулого року на понад 17,6 млн грн, або майже на 11 відс., більше.
Звертаємо увагу, що для надіслання заяви про застосування спрощеної системи оподаткування (далі – Заява) для реєстрації платником єдиного податку третьої групи юридичною особою в режимі «Введення звітності» приватної частини Електронного кабінету обирається рік та місяць, в якому створюється Заява, та з переліку електронних форм обирається Заява за формою J0102003. При цьому за замовчуванням встановлюється орган ДПС за місцем основної реєстрації.
У запропонованій формі Заяви необхідно заповнити відповідні поля електронного документу, підписати та надіслати, при цьому реєстраційні дані платника податків заповнюються автоматично.
У разі переходу юридичної особи на спрощену систему оподаткування (третя група платників єдиного податку) додатково до Заяви подається розрахунок доходу за попередній календарний рік, що передує року переходу на спрощену систему оподаткування (далі – Розрахунок). Для цього платник у вкладці «Додатки» обирає опцію «Додати» Розрахунок за формою J0102103 та заповнює обов’язкові поля.
У разі наявності другої квитанції про прийняття електронного документа датою та часом прийняття (реєстрації) електронного документа контролюючим органом вважаються дата та час, зафіксовані у першій квитанції.
Разом з тим повідомляємо, що вкладка «Вхідні» режиму «Вхідні/вихідні документи» надає доступ до квитанції № 2 щодо приймання та обробки Заяви, надісланої користувачу Електронного кабінету.
Трудові відносини з домашнім працівником: хто є платником єдиного внеску?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє, що домашній працівник – це фізична особа, яка виконує домашню працю у межах трудових відносин з роботодавцем.
Роботодавцем є фізична особа, яка є одним із членів домогосподарства та з якою домашній працівник уклав трудовий договір.
Відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов’язаної зі збором та веденням обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), регулюються виключно Законом України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464), відповідно до абзацу четвертого п. 1 частини першої ст. 4 якого платниками єдиного внеску є роботодавці – фізичні особи, які забезпечують себе роботою самостійно, та фізичні особи, які використовують працю інших осіб на умовах трудового договору (контракту) (крім використання праці домашніх працівників).
Водночас, відповідно до абзацу шостого частини першої ст. 10 Закону № 2464 домашні працівники мають право на добровільну сплату єдиного внеску.
Враховуючи зазначене, домашні працівники, які виконують домашню працю у межах трудових відносин, самостійно сплачують єдиний внесок на засадах добровільності шляхом укладення договору про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Відсутня можливість з’єднання/поєднання РРО/ПРРО з платіжним терміналом (POS-терміналом): чи передбачена відповідальність за відсутність у фіскальному чеку реквізитів рядків 12 – 17?
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) та/або програмних РРО (далі – ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 265) та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.
Порядок проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлено ст. 3 Закону № 265.
Форму та зміст розрахункового документа визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від 22.11.2024 № 601, далі – Положення № 13).
Пунктом 2 розд. ІІ Положення № 13 встановлено обов’язкові реквізити, які має містити фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі – фіскальний чек). При цьому, Положення № 13 однаково розповсюджує свою дію як на розрахункові документи, що створюються РРО, так і ПРРО.
Відповідно до абзаців дев’ятого – десятого п. 2 розд. 1 Положення № 13:
- платіжний термінал, з’єднаний з РРО/ПРРО, – сукупність платіжного терміналу та з’єднаного з ним РРО/ПРРО за допомогою будь-яких проводових або безпроводових засобів зв’язку, які у процесі обробки інформації фактично взаємодіють шляхом обміну командами, повідомленнями, пакетами даних;
- платіжний термінал, поєднаний з РРО/ПРРО, – сукупність платіжного терміналу та поєднаного з ним в одному корпусі або в одному застосунку РРО/ПРРО, які у процесі обробки інформації фактично взаємодіють шляхом обміну командами, повідомленнями, пакетами даних.
Рядки 12 – 17 фіскального чека заповнюються у разі застосування під час проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, з’єднаного або поєднаного з РРО/ПРРО (п. 4 розд. ІІ Положення № 13).
Разом з тим, на даний час законодавством не встановлено обов’язку з’єднувати або поєднувати платіжний термінал (POS-термінал) з РРО/ПРРО під час його застосування, при проведені розрахунків з використанням електронних платіжних засобів (платіжних карток). Тобто, дозволяється проводити розрахунки через РРО/ПРРО та платіжний термінал (POS-термінал) які між собою не поєднані або не з’єднані.
У такому випадку те, що розрахунковий документ не буде містити інформацію про використання електронного платіжного засобу, а така інформація буде міститись у надрукованому сліпі (квитанції) безпосередньо друкованим пристроєм POS-терміналу, не буде призводити до порушення вимог щодо форми та змісту розрахункового документу.
Водночас, у випадку з’єднання або поєднання платіжного POS-терміналу з РРО/ПРРО реквізити рядків 12 –17 фіскального чека мають бути заповненні, відповідно до п. 4 розд. ІІ Положення № 13.
Таким чином, відповідальності за використання РРО/ПРРО не з’єднаного або поєднаного з POS-терміналом, у тому числі після 01.03.2025, не передбачено.
Умови, за яких платник включається до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що юридична особа та ФОП включаються до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства включаються за умови відповідності всім вимогам, визначеним п.п. 69.41.1 п.п. 69.41 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – ПКУ), та критеріям, визначеним п.п. 69.41.2 п.п. 69.41 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, залежно від обраної системи оподаткування.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомляє платника податків про включення/виключення його до/з Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства шляхом надсилання через Електронний кабінет такому платнику податків інформаційного повідомлення.